![]() |
Naturdagbog 2026 |
![]() |
| Ved Bruså 25. maj |
![]() Bruså ![]() Topstar ![]() Topstar ![]() Lav skorsoner ![]() Eg ![]() Gammel galle på eg |
| Ajstrup Hede 2. juni På en del af Ajstrup Hede sammen med Majken, Peter og Inger for at lede efter sommerfugle. Samme lokalitet som den vi besøgte den 1. juni. Den medbragte kaffe og boller satte vi os i kanten af heden for at nyde. Men Peter var så ivrig, at han straks forlod selskabet for at lede, til stor frustration for Majken. De har en konkurrence kørende, om hvem der har set flest sommerfugle. Majkens store ønske var imidlertid at finde hedepletvinge på hendes "gamle" hedelokalitet. Vores veje skiltes. Peter, Majken og Inger gik ad lågen over heden mod vest og blev begejstret. Fandt flere eksemplarer af hedepletvinge, men også almindelig blåfugl plus grøn busksommerfugl. Desværre ingen isblåfugl.Jeg selv fandt kun to individer af hedepletvinge, men også okkergul randøje og hvidvinge-måler
|
![]() Grøn busksommerfugl ![]() Okkergul randøje ![]() Hvidvingemåler ![]() Hvidvingemåler ![]() Guldøje ![]() Bjergfyr ![]() Majken og Peter på sommerfuglejagt på Ajstrup Hede |
| Besøg på Ajstrup Hede 1. juni Et eftermiddagsbesøg i blæst med det formål at tjekke bestanden af hedepletvinge på den lokalitet, jeg nu i over 30 år har holdt øje med. I en del år praktiserede Aalborg Kommune pleje af lokaliteten for at fremme væksten af djævelsbid. Trods det, at lyngen breder sig mere og mere, er der stadig djævelsbid at finde. Det ser også ud til, at bestanden har bredt sig til markvejen. Karakteristisk for lokaliteten var et mindre vandhul med en god bestand at guldsmede og vandnymfer. I dag er vandhullet totalt udtørret, og det er ikke til at opdrive en eneste guldsmed. Vi har i mange år været gode til at tømme landskaberne for vand. Inger gik en længere tur over heden mod vest og talte 10-12 hedepletvinger. Jeg selv fandt 7-8 individer. Det er svært at sætte tal på dem, da de her i blæsten var meget urolige. Øvrige obs: Inger fandt dukatsommerfugl. Også okkergul pletvinge og okkergul randøje kom på listen. |
![]() Isblåfugl ![]() Almindelig blåfugl ![]() Grøn busksommerfugl ![]() Hedepletvinge ![]() Hedepletvinge ![]() Myrebille |
| Besøg på Skovbakkerne ved Louns (Hessel) torsdag den 28. maj I det flotteste majvejr besluttede vi at aflægge Skovbakkerne ved Louns Bredning et besøg. Vi gik hver vores egne veje. Inger, der er godt gående tog turen gennem skoven ned til kysten. Selv blev jeg i nærheden af P-pladsen og gik op ad bakken mod vest omgivet af blomstrende klitroser, hvidtjørn, bidende ranunkel og tveskægget ærenpris. Store populationer af vild kørvel gemte på mange forskellige insekter. Men mit bedste fund var en plante, hvorpå jeg fandt 5 individer af stribetæge. Det er første gang, jeg har haft mulighed for at fotografere denne flotte tæge. |
![]() Stribetæge ![]() Stribetæge ![]() Klitrose ![]() Klitrose ![]() Tveskægget ærenpris ![]() Cantharis rustica ![]() Bidende ranunkel ![]() Cantharis rustica ![]() Stor danseflue Empis tessellata ![]() Larve hængt op i spindelvæv ![]() Rød vandnymfe ![]() Afblomstret tandrod med yngleknopper. Hører til korsblomstfamilien |
| Løgstør 19 maj Bysvalerne henter redemateriale ved en vandpyt på Davidsens arealer i Løgstør |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Råge ved Sverigesvej Løgstør. Læg mærke til posen under næbbet. Heri samler den fødeemner. Den pose har ungfuglene ikke. |
|
Rold Skov ved Madum Sø 11. maj
Lille ophold ved Madum Sø med agerhumle, lærk, laver og et ukendt insekt |
![]() Agerhumle ![]() Agerhumle ![]() Agerhumle ![]() Kogler på birk ![]() KOgler på birk ![]() Lav på birk ![]() Blodtæge ![]() Lav ![]() Løgkarse |
| Lille køretur til Marbjerg 14. maj med fugle så sjældne som Agerhøns |
![]() Agerhøns Kølby ![]() Agerhøns Kølby ![]() Bomlærke Kølby ![]() Bomlærke Kølby ![]() Dunet gedeblad |
| Lidt forskellige fotos fra hede og skov fra 2. maj til 9. maj |
![]() Tidlig hvepsebi-Frejstrup Hede ![]() Grøn busksommerfugl-Ajstrup Hede ![]() Grøn busksommerfugl- Ajstrup Hede ![]() Langhornet møl hun - Frejstrup Hede ![]() Fireplettet bladbille (Clytra quadripunctata) - Frejstrup Hede ![]() Nyklækket grønåret kålsommerfugl - Lundgaard Skov ![]() Eg i blomstring - Lundgaard Skov |
| Tur til Mors 29. april Efter et ophold ved Bygholm Enge med havørn, pæne flokke af kortnæbbede gæs, bramgæs, flere andearter, brushøns, viber, stor kobbersneppe, gul vipstjert m. m., tog vi færgen til Feggesund med henblik på en større tur på Mors. Første stop gjorde vi ud for Feggeklits vestlige, græsklæde skråninger med de mange "fårestier". Ikke mange hundrede meter længere henne ad vejen stoppede vi igen op. Denne gang for at se på fugle i et mindre vådområde med tagrør og åben vand. Her så vi 14 gravænder, nogle grågæspar med unger og en enlig skestork. Da vi stod ud af bilen og så os tilbage, blev vi meget overrasket ved at se Feggeklits østlige side. Den havde vi aldrig været opmærksom på. Vi forsøgte at komme ned på stranden så tæt på som muligt, men da der var hegnet, lykkedes det ikke. Men ikke langt fra klinten går en markvej ned til kysten. Den tog vi, og i læ bag hvidtjørne og med flot udsigt spiste vi vores frokost. Her tog jeg de to billeder, hvor man kan se den nøgne klint. .Vi var indstillet på at køre til Skarrehage. Her gik vi lidt rundt og så på udendørsudstillingen med de mange forskellige store sten: Granit, gnejs, rombeporfyrer, basalt, flint m. m. Fra parkeringspladsen er der en flot udsigt ned over Feggeklit og Feggesund Færgeleje. Ja, man kan endog se helt til Aggersund Kalkværk, hvis hvide "bjerge" lyser tydeligt op. Efter dette besøg flakkede vi lidt rundt, men endte omsider helt tilfældigt ved Ejerslev Havn. Her havde jeg planer om at indvie vores nye trangia med gasbrænder. Det voldte mig noget besvær at påmontere gasbrænderen, skønt jeg havde prøvet dagen før. Men omsider lykkedes det. Kaffen smagte!! Medens jeg tumlede med trangiaen, gik Inger en tur og kom begejstret tilbage og fortalte om en klint, hun havde set nord for havnen. Den burde jeg se, mente hun. Og ved synet af molerklinten blev jeg både overrasket og glad. Selv om jeg nogle dage før vores tur havde læst om moler og set kort, så kom lokaliteten har som en overraskelse. Der har tidligere været en stor udskibning af moler fra havnen, som blev bygget i 1911-1914 af Frederiksholm Kalk og Teglværker. Moleret blev sejlet ud i store pramme, såkaldte kåg og hejst om bord i stor kurve. Den 31. marts 1971 forlod det sidste skib Ejerslev Havn. Men den 1. januar 2005 overtog Morsø Kommune havnen, og der blev afsat et millionbeløb til lovliggørelse af havnen. Siden da er havnen udbedret med nye moler og fremstår i dag arkitektonisk smuk. (Oplysninger fra havnens hjemmeside).Efter dette møde med klinten besluttede vi at vende tilbage til Løgstør. Igen over Feggesund. |
![]() Feggeklit vest ![]() Feggeklit øst - moler ![]() Feggeklit øst - moler ![]() Udsigt fra Molermuseet ![]() Udsigt fra Molermuseet. I baggrunden Feggeklit ![]() Molerklint ved Ejerslev ![]() Molerklint ved Ejerslev ![]() Molerklint ved Ejerslev ![]() Molerklint ved Ejerslev ![]() Ejerslev Havn ![]() Formeringsskud af ager-padderok ![]() Kornet stenbræk |
| Billeder fra nogle forårsdage ved Tipperne og i Lundgaard Skov |
![]() Egespinder på gråris - Hemmet Strand ![]() Egespinder på gråris ![]() Egespinder på gråris ![]() Mirabelle -Hemmet Strand ![]() ![]() Tue grenlav-Hemmet Strand ![]() Bøg i udspring - Lundgaard Skopv ![]() Bøg i udspring -Lundgaard Skov |
|
Tipperne og Værneengene 12. 13. 14. 15. 0g 16 april Sen eftermiddag tog Inger og jeg fra Hemmet Strand til Værneengene. Vi var ankommet til det lejede hus ved 14-tiden, men ville gerne gense Tipperne i sen aftenlys. Ikke overraskende at der var mange bramgæs. Men det slog os, hvor få stor kobbersnepper, vi så. Ja, det blev kun til to fugle.Men brushanerne var der en del af. På vej ud af reservatet havde vi pludselig en mosehornugle på vestre hånd. Jeg var desværre for langsom med kameraet. De følgende dage fik vi først sol hen på dagen. Det benyttede vi os af. Men først den 15. og 16. havde vi held med kobbersnepperne. Ja, den sidst dag så vi endog i parring, men afstanden lidt for stor til foto. Trods det tog jeg nogle fotos med fullframe kameraet. Ved kraftig beskæring kom der hæderlige billeder ud af det. Yderlige obs. : Blå kærhøg hun, rørhøg han, havørn 2, tårnfalk, vibe, rødben, engpiber, stenpikker, Munk hun, gul vipstjert og hvid vipstjert.
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Stor kobbersneppe hun og han ![]() Stor kobbersneppe hun ![]() Stor kobbersneppe hun og han ![]() Stor kobbersneppe ![]() Stor kobbersneppe ![]() ![]() Stor kobbersneppe hun ![]() Stor kobbersneppe hun ![]() Brushane ![]() Brushane ![]() Brushane ![]() Engpiber ![]() Bramgæs ![]() Bramgæs ![]() Bramgæs ![]() Gul vipstjert ![]() Munk hun |
| Vejlerne med hugorm og Ulbjerg Klint med opret kobjælde 8.april |
![]() Vejlerne - Lundfjord ![]() Vejlerne - Lundfjord ![]() Vejlerne - Lundfjord ![]() Opret kobjælde Ulbjerg Klint ![]() Opret kobjælde ![]() Opret kobjælde ![]() HUgorm ved Centret ![]() Hugorm ved Centret ![]() Hugorm ved Centret |
| Skov ved Brus Å 7. april |
![]() Fjeldribs i udspring ![]() Indtørret poresvamp sp ![]() Skållav- Tuegrenlav-(Ramalia fastigiata) ![]() Pilerakler ![]() Pilerakler ![]() |
| Vår Skov 2. april |
![]() Hunblomst på lærk ![]() Hunblomst på lærk ![]() Hunblomst på lærk Grovporet slimrørhat![]() Grovporet slimrørhat ![]() Kambregne Vår Skov ![]() Kambregne Vår Skov |
| Bulbjerg og rider 31. marts Vores første tur til Bulbjerg i år gik først til toppen af knuden, hvor et betagende landskab lå for foden af os. Efterdønningerne af den stærke blæst/storm, der havde præget vejrsituationen nogle dage forinden, tegnede lysende, bevægelige bånd ind over den flade strand, hvor bølgerne blev brudt. Senere tog vi ned på stranden. Det er hårdt for mig at komme ned og op. Men jeg klarede begge veje og havde nogle fine oplevelser. Desværre skyllede brodsøerne helt op til knuden, så vi havde ikke mulighed for at komme tæt på riderne. I stedet måtte jeg fotografere på afstand. Men så ser man til gengæld fuglene i miljøet. |
![]() Motiv lagt i sort/hvidt fra kysten ved Bulbjerg ![]() Ride gammel fugl ![]() Rider på knuden ![]() Skarreklit ![]() ![]() ![]() ![]() |
| Vilsted Sø og et smut i Lundgaard Skov med hvide anemoner torsdag den 27. marts Engene og markerne omkring Vilsted Sø er blevet et gåseland. Hvorend man vender blikket ser man gæs. Bramgæs og blisgæs dominerer. Blisgæssene med op til 1500 fugle. Ja, måske endnu flere. Det er svært at sætte tal på dem, da de har meget lille flugtafstand. Observerede tillige 21 skestorke. Hvid anemone blomstrer sammen med vorterod i Lundgård Skov |
![]() Blisgæs og en enkelt kortnæbbet ![]() Blisgæs plus to kortnæbbede ![]() Blisgæs plus to kortnæbbede ![]() Blisgæs- kortnæbbede og grågæs ![]() Blisgæs og to kortnæbbede ![]() 21 skestorke fotograferet på 6-700 meters afstand ![]() Hvid anemone Lundgård Skov |
| Tur til Vejlerne 22. marts
Besøgte førrst Lundfjord Tårnet. Engene lå dækket af vand. Kun to små øer ragede op og gav ænder og gæs fast grund under fødderne. Mange krikænder, gråænder, pibeænder og 8-10 spidsænder. En del grågæs og to blisgæs stod med fødderne i vand. Enkelte badede. Desværre opholdt fuglene sig så langt borte, at det var håbløst at fotografere dem. Men da vi gik fra tårnet, kom en pæn flok blisgæs pludselig op over trætoppene. Dem fik jeg billede af. Senere kørte vi til informationscentret og satte skopet op. Rigtig mange pibeænder og krikænder kunne ses. I det fjerne på diget gik 4 traner. Ingen havørne. Ikke så mange gæs. De stod i større og mindre flokke spredt rundt i det landskab, vi kørte igennem. Sluttede ved Haverslev Møllesø med gråstrubet lappedykker, pibeænder og krikænder. Ret mange blishøns. Endnu ret fredelige. Tog en del billeder af eksploderede dunhammer. . |
![]() Blisgæs Ved Lundfjord 22. marts ![]() ![]() ![]() ![]() |
| Eftermiddagstur i Vår Skov 21. marts En tur i Vår Skov for at se til de blå anemoner. Mange er i blomst nu, og der vil komme flere i de følgende dag. |
![]() Blå anemone Vår Skov 21. marts ![]() Blå anemone Vår Skov 21. marts ![]() Rakler på hassel Vår skov 21. marts ![]() Rakler på hassel Vår Skov 21. marts ![]() Vinterstander af grøn bjørneklo Vår Skov 21. marts |
Fotografier fra den 3. marts til 20. marts Motiverne fra den 20. marts viser det brune landskab inden det spirende forår. |
![]() Bramgæs 3. marts ![]() Fugletårnet set fra Lundgård Skov 3. marts ![]() Bramgæs 3. marts ![]() Bramgæs 3. marts ![]() Fugletårnet set fra Ranumsiden 19. marts ![]() Blisgæs og kortnæbbede gæs 19.marts ![]() Blisgæs 19. marts ![]() Blisgæs 19. marts ![]() Blisgæs 19. marts ![]() Halkær Å 20. marts ![]() Skovbryn ved Halkæe Å 20. marts ![]() Dunhammer ved Halkær Å 20. marts ![]() Tagrør ved Halkær Å 20.marts ![]() Halkær Å 20. marts |
| Vår Skov 15. marts En tur langs Vår Å ved Vår Hovedgård, hvor jeg fotograferede lidt andet end fugle. Det var i øvrigt en rigtig god tur med helt usædvanlige oplevelser. Inger gik som altid en længere tur, mens jeg trissede rundt med min macrolinse. Da hun kom tilbage, kunne hun berette om både ravn og grønspætte. Senere kørte vi hen til det gamle savværk for at se, hvor langt de blå anemoner er fra at blomstrer. Vi så mange blade, men endnu ingen blomstring. Bedst som vi stod der ved anemonerne, kom en ravn i stærk fart flyvende over os med kurs mod yngletræet. Kort efter kom begge ravne i modsat retning og skældte ud. De forsøgte med faste vingeslag og skrål, at jage en gammel havørn på porten. Det var virkelig en fortættet oplevelse. Men hermed var det ikke slut. Da vi stod ved bilen og drak en vand, kom der en rød glente forbi. Ja, vi var høje, da vi satte kurs mod Løgstør . |
![]() Mit første foto af vorterod i år ![]() En tudse gammel tøndersvamp ![]() ![]() ![]() ![]() Efeuen vokser højt op i mange træer i skoven ![]() Efeu ![]() Bark af fuglekirsebær |
|
Fotos fra februar kort før solopgang, vinter ved Løgstør med drivis februar og motiver fra Rønhøj Plantage 1. marts |
![]() Skållav ssp ![]() Hede-rensdyrlav ![]() Grenlav> ![]() Skovbund Rønhøj Plantage ![]() Mosbeklædt stub Rønhøj Plantage ![]() Vinter ved Vilsted Sø. Fotograferet kl. 09 14. februar ![]() Sangsvaner ved Vilsted Sø. 14. februar kl. 09 ![]() Drivis ved Løgstør. I baggrunden Aggersund Kalkværk ![]() Drivis ved Løgstør |
|
Nibe Havn torsdag den 19. februar Fokus på sølvmåger. Der er åbent vand ved Nibe, hvor sangsvaner, knopsvaner, blishøns og sølvmåger holder til. Længere østover ses en del sangsvaner og ænder, både gråænder, hvinænder, få taffelænder og stor skallesluger. |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
| Vilsted Sø torsdag den 18. februar I flot solskin stod nogle få sangsvaner på isen ved Vilsted By. Nogle få sangsvaner kom flyvende mod mig og landede på vandet. Længere mod vest lå der mange fugle, men de ligger skjult af tagrørene, når man går ad stien mod vest, så de er ude af fotomuligheder. Man hører grågæssene. Små flokke af blisgæs flyver over søen mod nordøst. Kan de mon finde snefrie marker at fouragere på? |
![]() ![]() ![]() ![]() Blisgæs ![]() Blisgæs ![]() Gråænder og en enkelt krikand: den der har et lille hvidt felt på vingen. |
| Vilsted Sø 14. februar kl. 07:30 til 09:15 I morges tog jeg sangsvanerne på sengen. Klokken 07:30, da jeg holdt ind på vigepladsen på Munksjørupvej, sov sangsvanerne. Jeg tog nogle billeder og afventede deres opvågning. Klokken kvarter i ni sov de stadig, men få minutter efter var der en morgenduelig, der rejste hals og så sig omkring. Pø om pø kom der liv i flere, der pudsede sig og "strakte" sig, tog en svømmetur og gjorde flyveøvelser. På modsat side af vejen lå en lille flok i morgendisen. Det varede imidlertid nogle minutter, inden solen ramte dem og desuden sendte lys ud over den isbelagte sø. Jeg forsøgte at tage video med den store tele. Da jeg har haft store problemer med rystede billeder, købte jeg for nogen tid siden en Ziuri Gimbal. Den skulle jeg nu afprøve. Det gik hæderligt, og jeg har nu høstet nogle erfaringer. På et tidspunkt kom der en lille flok svaner flyvende mod mig, og enkelte fra flokken lettede. Det gav mulighed for flugtbilleder. Desværre viste blisgæssene sig ikke. |
![]() Sangsvanerne sover, da jeg ankommer kl. 07:45 Fotografiet er taget kl.08:46 ![]() En af de morgenduelige Kl. 08:47 ![]() En lille flok i morgendisen kort før solstrålerne rammer dem ![]() God morgen! Har I sovet godt? ![]() Der er kommet liv i flokken ![]() Så kom solen ![]() ![]() En del letter og kommer forbi mig ![]() ![]() ![]() Nye svaner kommer forbi |
| Vilsted Sø 13. februar Ved 15-tiden kørte vi til Vilsted Sø. Der er stadig åbent vand et langt stykke ud, men på grund af tilstedeværelse af lysfiskere havde fuglene trukket sig langt væk uden for fotoafstand. Overvejende pibeænder, men også en enkelt lille lappedykker og få gråænder. Hvor var sangsvanerne? Det fandt vi ud af, da vi kørte ad Munksjørupvej og stoppede op mellem de to søer. Den lille sø er tilfrosset, og her stod sangsvanerne. Fra øst bevægede en stor flok bramgæs sig hen mod søen, men tog en drejning, da de opdagede os. Jeg blev straks opmærksom på blisgæssene ved deres karakteristiske stemme. Dejligt, at de er her nu. Sidste vinter så jeg dem ikke. |
![]() Blisgæs ![]() Blisgæs ![]() Bramgæs ![]() Sangsvaner ![]() Sangsvaner ![]() Sangsvaner ![]() Sangsvaner ![]() Knopsvaner |
| Lundgård Skov 19. januar |
![]() Ege-Labyrintsvamp |